وت اسکرابر یا غبارگیر تر چیست

در این صفحه با تعریف وت اسکرابر و معایب و مزایای آن، انواع اسکرابرها و طرز کار آن ها و همچنین بهترین روش خرید این وسایل با مناسب ترین قیمت آشنا خواهیم شد.

وت اسکرابر

وت اسکرابر یا غبارگیر تر چیست

اسکرابرها (Scrubber) غبارگیرهایی هستند که از مایعات برای به دام انداختن آلاینده ها استفاده می کنند و اصطلاحا به عنوان وت اسکرابر یا غبارگیر تر شناخته می شوند.
طرز کار این سیستم ها به این صورت است که مایع پاکسازی یا تصفیه کننده هوا (معمولا آب) با جریان هوای شامل ذرات گرد و غبار و آلاینده، برخورد می کند و با جذب آلاینده ه به خود موجب پاکسازی جریان هوا می شود. هر چقدر میزان تماس گاز و مایع پاک کننده بیشتر باشد، میزان کارایی سیستم نیز بالاتر می رود.

وت اسکرابرها دارای انواع مختلفی می باشند اما ساختار همه آن ها از سه بخش پایه و اساسی تشکیل شده است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  1. مرطوب سازی گاز
  2. ارتباط مایع با گاز
  3. جداسازی مایع از گاز

طرز کار وت اسکرابر

مزایای وت اسکرابر

برخی از مزایای انواع وت اسکرابرها عبارتند از:

  • مقرون به صرفه از نظر اقتصادی
  • جداسازی همزمان ذرات و گازها از هوا
  • قابلیت ذرات و گازهای قابل احتراق
  • قابیلت خنک کاری جریان خروجی هوا

معایب وت اسکرابر

وت اسکرابرها، معایبی نیز دارند که موجب کاهش عملکردشان می گردد. مشکل اصلی این وسایل دفع فاضلاب آن ها می باشد، همچنین برای استفاده مجدد از پسماندها نیز مشکلاتی وجود دارد. از دیگر معایب این وسایل می توان به خورنده بودن و یخ زدن در هوای سرد و ایجاد رطوبت بالا در هوای خروجی اشاره کرد.

کاربرد وت اسکرابر

هوای صنعتی دارای آلاینده هایی می باشد که به دلایل زیست محیطی باید از آن دفع گردند. همچنین بسیاری از آلاینده های شیمیایی، از نظر اقتصادی حائز اهمیت می باشند و می توانند به عنوان مواد خام برای تولید اقلام دیگر مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین استفاده از اسکرابرها برای جداسازی آلاینده ها از گازهای صنعتی از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.

مزایای وت اسکرابر

انواع وت اسکرابر

از جمله انواع وت اسکرابرها عبارتند از: اسکرابر مه پاش سانتریفیوژ و وزنی، اسکرابر سینی دار، اسکرابر ونتوری، اسکرابر اسپری کننده و شستشو دهنده آکنده.

همچنین وت اسکرابرها را می توان براساس میزان مصرف انرژی نیز دسته بندی کرد.
در ادامه با برخی از انواع اسکرابرها با توجه به این روش طبقه بندی این وسایل اشاره می کنیم:

  • وت اسکرابر با مصرف انرژی کم

این دسته از اسکرابرها معمولا از نوع برج مه پاش، به صورت عمودی یا افقی می باشند. در این نمونه از اسکرابرها، ابتدا قطرات آب توسط نازل های تحت فشار اتمیزه شده و نسبت به هوای ورودی به صورت معکوس، عملیات پاکسازس را انجام می دهند و سپس در انتهای اسکرابر، آب آلوده جمع آوری می گردد. با استفاده از این وسایل می توان مقادیر نسبتا زیادی از گرد و غبار را بدون مسدود شدن جدا نمود. این اسکرابرها دارای افت فشار 2-1 inwg بوده و راندمان آن ها برای جداسازی ذرات 10 میکرونی، 90 درصد می باشد.

  • وت اسکرابر با مصرف انرژی کم تا متوسط

از انواع این اسکرابرها می توان به سیلیکون تر اشاره کرد. در سیلیکون های تر از نیروی سانتریفیوژی (گریز از مرکز) برای چرخش ذرات استفاده می گردد. طرز کار این وسایل به این صورت است که ابتدا ذرات به دیواره های تر پالایشگاه برخورد کرده و سپس آب وارد شده از بالا این ذرات را با خود می شوید. افت فشار این وسایل 8-2 inwg می باشد.
این اسکرابرها برای جمع آوری ذرات با قطر 5 میکرون دارای راندمان مناسبی می باشند.

  • وت اسکرابر با مصرف انرژی متوسط تا زیاد

این دسته از اسکرابرها شامل اسکرابرهای با بستر پر شده (Packed bed) که دارای بستری از عناصر توپر مانند حلقه ها، Saddles و غیره هستند، می شود. در این اسکرابرها، بستر پر شده، فلوی آب را می شکند و موجب می شود جریان هوا یا گاز ورودی حداکثر تماس با مایع را داشته باشند و به این ترتیب ذرات بر روی سطح عناصر پر شده ته نشین می گردند. لازم به ذکر است که این وسایل برای جمع آوری ذرات قابل تنفس، راندمان خوبی دارند.
برخی از انواع این اسکرابرها عبارتند از: اسکرابر با جریان همسو و اسکرابر با جریان مخالف.

  • وت اسکرابر با مصرف انرژی بالا

از جمله اسکرابرهای این دسته می توان به اسکرابرهای ونتوری اشاره کرد. اسکرابرهای ونتوری شامل یک ورودی همگرا و یک جداکننده می شوند. طرز کار اسکرابرهای ونتوری به این صورت است که هوای دارای گرد و غبار از ونتوری وارد می شود و سپس با افزایش سرعت آن در گلوگاه تا میزان (ft/min) 12000-36000 و در اثر تربولانس (آشفتگی جریان) شدید، برخورد با قطرات اتمیزه شده اسپری آب در قسمت واگرای ونتوری نیز ادامه می یابد. در مرحله بعد توده های بزرگی که در ونتوری شکل گرفته اند به وسیله یک جداکننده اینرسی دفع می گردند. در انتها به این نکته اشاره می کنیم که راندمان این اسکرابرها برای ذرات قابل تنفس بسیار بالا می باشد.

 

انواع وت اسکرابر

عوامل موثر در طراحی وت اسکرابرها

برخی از عوامل و پارامترهای مهم که در طراحی وت اسکرابرها باید به آن ها اشاره کرد عبارتند از:

  1. محدودیت فضا
  2. قطر ذره
  3. افت فشار
  4. نسبت مایع به گاز
  5. فلوی گاز
  6. بازده جمع آوری آلاینده

فروش انواع وت اسکرابر با بهترین قیمت

انواع وت اسکرابرها با بهترین قیمت توسط شرکت ما به فروش می رسد. چنانچه شما نیز قصد خرید انواع وت اسکرابر و بگ فیلتر و همچنین سایر تاسیسات تهویه مطبوع صنعتی با بهترین قیمت را دارید با ما تماس بگیرید.

منبع: www.tahviesaz.ir

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما