مزایای انواع دستگاه مینی چیلر چیست

دستگاه مینی چیلر در واقع چیلر کوچکی است که برای واحدهای مسکونی، تجاری و اداری کوچک کاربرد دارد. در ادامه با طرز کار، اجزا و مزایای انواع دستگاه های مینی چیلر و همچنین بهترین روش خرید انواع دستگاه های تهویه مطبوع با مناسب ترین قیمت آشنا خواهیم شد.

بهترین قیمت فروش دستگاه مینی چیلر

مینی چیلر چیست

همان طور که اشاره کردیم مینی چیلر، همان چیلر کوچک است و طرز کار مشابه چیلر دارد. مینی چیلرها در ساختمان هایی که می خواهیم سرمایش و گرمایش مستقل داشته باشیم کاربرد دارند و مشکلات مربوط به موتورخانه مرکزی را از بین می برند.
دستگاه مینی چیلر، کم صداتر از چیلر بوده و غالبا ظرفیت آن کمتر از 20 تن تبرید است. معمولا ظرفیت مینی چیلرها بین 2 تا 20 تن تبرید (ظرفیت چیلرها بین 20 تا 1000 تن تبرید است) و یا 7 الی 70 کیلووات است.

انواع دستگاه مینی چیلر

طرز کار دستگاه مینی چیلر

دستگاه مینی چیلر با سرد کردن آب و پمپاژ آن به فن کویل های مستقر در داخل ساختمان، سرمایش هوای داخل ساختمان را انجام می دهد.
مینی چیلر تراکمی همانند چیلر تراکمی با استفاده از سیکل تیرید تراکمی، عملیات سرمایش را انجام می دهد.

طرز کار دستگاه مینی چیلر

در مینی چیلر تراکمی هواخنک ابتدا گاز مبرد توسط کمپرسور فشرده میگردد. این گاز متراکم با فشار و دمای بالا وارد کندانسور شده و یه وسیله آب یا هوای محیط خنک شده و به تبدیل به مایع می گردد. دمای مایع مبرد با عبور از شیر انبساط کاهش می یابد. این مایع پس از ورود به کویل اواپراتور با دریافت گرمای آب داخل اواپراتور تبخیر می شود. به این ترتیب ماده مبرد با دریافت گرمای نهان تبخیر خود از آب داخل اواپراتور موجب سرد شدن آب می گردد. سپس این آب سرد به فن کویل ها یا هواسازهای داخل ساختمان منتقل شده و عمل سرمایش انجام می شود. سپس گاز ناشی از تبخیر به کمرسور برگشته و سیکل ادامه می یابد.

مینی چیلرها را معمولا در تراس یا پشت بام ساختمان نصب می کنند.

انواع مینی چیلر

دستگاه مینی چیلر نیز مانند چیلر به دو دسته کلی جذبی و تراکمی تقسیم می شود. معمولا مینی چیلرها از نوع تراکمی بوده و با انرژی الکترکی کار می کننند.
انواع مینی چیلرهای تراکمی بر اساس نوع خنک شدن ماده مبرد، آب خنک و هوا خنک می باشد. جهت آشنایی بیشتر با انواع مینی چیلر می توانید به نوشته مربوط به چیلرها مراجعه کنید.

دستگاه مینی چیلر

اجزای دستگاه مینی چیلر

  • کمپرسور

در مینی چیلرهای تراکمی از کمپرسورهای اسکرال استفاده می شود. در مناطق با آب و هوای گرم و مرطوب از کمپرسور پیستونی استفاده می کنند.
مزیت کمپرسور اسکرال، استهلاک کم و افزایش طول عمر سیستم است.

کمپرسور اسکرال دستگاه مینی چیلر

  • کندانسور

وظیفه کندانسور یا همان مبدل حرارتی در این دستگاه گرفتن گرمای بیش از حد گاز مبرد است تا سیکل کاری ادمه یابد. کندانسورها دو نوع آب خنک و هوا خنک دارند.
کندانسور هواخنک از کویل مسی با فین های آلومینیومی ساخته شده و از فن برای خنک کردن هوا استفاده می کنند.

کندانسور آب خنک نیاز به برج خنک کن دارد و معمولا از دو نوع پوسته لوله ای می باشد.
معمولا کندانسور آب خنک با توجه به مصرف آب و نیاز به برج خنک کن و هزینه نگهداری بالا کمتر استفاده می شود. مینی چیلرهای زیر 50 تن تبرید غالبا از کندانسور هواخنک استفاده می کنند.

کندانسور دستگاه مینی چیلر

  • اواپراتور

اواپراتور مینی چیلر معمولا از دو نوع پوسته لوله یا صفحه ای بوده و وظیفه آن کاهش دمای آب به میزان مورد نظر است. در نوع صفحه ای، به وسیله تعداد زیادی صفحات فلزی نازک موجب انتقال حرارت بین سیال سرد و گرم می شوند. یعنی آب و ماده مبرد یکی در میان بین صفحات فلزی جریان یافته و انتقال گرما می کنند.

اواپراتور پوسته لوله ای دارای لوله های ورود و خروج آب و سیال مبرد به صورت جداگانه و یک پوسته فلزی است. با عبور مایع مبرد از لوله های داخل اواپراتور و دریافت گرمای لازم برای تبخیر، آب خنک می شود و در سیستم استفاده می گردد. سطح خارجی اواپراتور را عایق کاری می کنند تا از اتلاف انرژی و همچنین تقطیر بخار آب موجود در هوا بر سطخ آن جلوگیری شود.

اواپراتور دستگاه مینی چیلر

  • مبرد

انواع ماده مبرد شامل: R134a,R22,R407 و غیره که در انواع مینی چیلر استفاده می شوند.

  • تجهیزات جانبی

تجهیزاتی از جمله شیر انبساط مکانیکی یا الکتریکی، پمپ آب، شیرهای برقی و شیر سرویس، محافظ ولتاژ و ضد یخ، انواع گیج ها و تابلوی برق برای کنترل دستگاه مینی چیلر و یا سیستم PLC و غیره.

نکته:

در برخی مینی چیلرها از پمپ گرمایی یا (Heat pump) برای تأمین آب گرم در زمستان استفاده می شود. به این ترتیب می توان از آن ها برای کاربرد گرمایش در زمستان نیز استفاده کرد.

مزایای دستگاه مینی چیلر

  • استقلال واحدها از یکدیگر
  • نصب، تعمیر و نگهداری آسان دستگاه
  • کم حجم و کم صدا بودن
  • سر و صدای کمتر به دلیل حذف کانال
  • عدم اشغال سقف کاذب برای کانال کشی
  • استهلاک و لرزش کمتر و طول عمر بیشتر دستگاه نسبت به چیلر
  • عدم نیاز به فضای زیاد و اشغال کردن کمتر فضای ساختمان
  • هزینه و اثرات زیست مخرب محیطی کمتر به خاطر مصرف کمتر ماده مبرد
  • عدم نیاز به برج خنک کن در نوع هوا خنک
  • امکان لوله کشی طولانی و افت کمتر راندمان نسبت به دستگاه های اسپیلت
  • کاربرد یک مینی چیلر به صورت مرکزی به جای چندین کولر گازی
  • ضریب اطمینان بالا و مصرف پایین برق
  • هزینه تعمیر و نگهداری پایین
  • مناسب برای مناطق با آب و هوای گوناگون
  • قابلیت کاربرد در دو فصل زمستان و تابستان (با استفاده از پمپ گرمایی و تأمین آب گرم برای عمل گرمایش)

 

از معایب دستگاه مینی چیلر عدم کارایی برای اماکن بسیار بزرگ است که در این موارد از چیلر استفاده می شود.

نحوه انتخاب دستگاه مینی چیلر

برای انتخاب دستگاه مینی چیلر مناسب برای کاربرد مورد نظر باید به مواردی متعددی توجه کرد. از جمله شرایط جغرافیایی، دمای طرح خارج، رطوبت نسبی، ارتفاع از سطح دریا، مصالح به کار رفته در ساختمان، تعداد ساکنین و سایر موارد باید در نظر گرفته شود.

به طور کلی می توان گفت برای هر 100 متر مربع به ظرفیت نامی 4 تن تبرید نیاز است. البته همان طور که گفتیم برای انتخاب دقیق دستگاه تهویه مطبوع مناسب باید با کارشناسان حوزه تهویه مطبوع مشورت کرد.

فروش انواع دستگاه مینی چیلر با بهتربن قیمت

جهت خرید انواع دستگاه های مینی چیلر و همچنین سایر سیستم های تهویه مطبوع با بهترین قیمت و کیفیت مناسب با ما تماس بگیرید.

منبع: www.tahviesaz.ir

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما