آشنایی با اجزای دستگاه هواساز در تهویه مطبوع

هواساز یا (AHU) دستگاهی برای دستیابی به هوای مطبوع و سالم با دستیابی به دما و رطوبت مناسب می باشد. دستگاه هواساز به عنوان یکی از اصلی ترین دستگاه های تهویه مطبوع شناخته می شود. این دستگاه در مسیر چیلر و بویلر و کانال هوا قرار می گیرد.

دستگاه هواساز

اجزای اصلی دستگاه هواساز

  • فن یا هواکش

فن یا هواکش یکی از اجزای مهم دستگاه هواساز می باشد که برای جابجایی جریان هوا در سیستم استفاده می گردد. انواع فن ها شامل محوری، سانتریفیوژ، فولی و غیره می باشد.

فن دستگاه هواساز

  • فیلتر

معمولا در هواسازها از چندین لایه فیلتر استفاده می شود. به منظور تصفیه ذرات درشت تر از فیلترهای فلزی با قابلیت شستشو بهره می گیرند. در مراحل بعدی از فیلترهایی از جنس بوروسیلیکات به نام های هپا و اولپا، به ترتیب با قدرت جذب 0.3 و 12.0 میکرون استفاده می شود.

فیلتر دستگاه هواساز

  • کویل های سرمایش و گرمایش

گاهی ممکن است هواساز برای تغییر دما و رطوبت هوا نیاز به تأمین حرارت یا سرما داشته باشد. این فرایند توسط کویل های مبدل گرمایی که در مسیر جریان هوا قرار می گیرند انجام می شود.
کویل های گرمایشی با بخار آب کار می کنند یا الکتریکی هستند. کویل های سرمایش نیز با یک ماده مبرد که معمولا آب امی باشد کار می کنند. کویل های سرمایش و گرمایش هواساز به وسیله لوله کشی با بویلر و چیلر در ارتباط هستند.

کویل های دستگاه هواساز

  • رطوبت زن

در آب و هوای سرد، گرمای پیوسته هوا سبب خشکی بیش از اندازه هوا می شود. برای جلوگیری از این منظور از رطوبت زن ها استفاده می شود. فرایند رطوبت زنی با پاشیدن آب از افشانک ها یا شبکه بخار و سپس رطوبت گیری توسط کویل سرد انجام می گیرد.

رطوبت زن دستگاه هواساز

برخی مرطوب کننده های رایج عبارتند از:

  • مرطوب کننده اسپری
    این مرطوب کننده شامل یک سری و نازل های اسپری می باشد. می تواند آب را با فشار 15 psi یا بیشتر اسپری کند.
  • مرطوب کننده تشت بخار
    این مرطوب کننده یک تشت و کویل گرمایش دارد و آب موجود در تشت را گرم می کند. بخار آب ایجاد شده، سطح رطوبت هوا را افزایش می دهد.
  • مرطوب کننده شبکه بخار
    در این مرطوب کننده، حفره های ریزی در لوله وجود دارند و بخاری که میان لوله جریان دارد را توزیع می کنند. با تهویه آب از پخش شدن بو نیز جلوگیری می شود.
  • تجهیزات کنترلی

تجهیزات کنترلی برای تنظیم دبی عبوری هوا، دمای هوای تأمین شده، کیفیت هوا میزان رطوبت استفاده می شوند. ایت تجهیزات شامل دماسنج ها، رطوبت سنج ها، عملگرهای مکانیکی، موتورها و کنرلر ها می شوند.

  • بدنه اصلی هواساز

بدنه اصلی دستگاه هواساز با توجه به ترکیب کلی دستگاه و محل قرارگیری تجهیزات طراحی می شود. این ورق ها از پروفیل فولادی و دارای شاسی مناسب برای تحمل وزن دستگاه می باشند. در نهایت بر روی ورق های دستگاه رنگ آمیزی و عایق کاری مناسب انجام می شود.

کاربردهای هواساز

یکی از مهم ترین کاربردهای دستگاه های هواساز در سالن های پرورش قارچ می باشد. تنظیم دما و رطوبت، دی اکسید کربن و اکسیژن، شستشوی هوا و جلوگیری از هوای آلوده به داخل سالن، از جمله وظایف هواسازها برای این کاربرد می باشد.

طرز کار دستگاه هواساز

در این دستگاه ها ابتدا هوا توسط فن به داخل کشیده می شود. و پس از عبور از فیلترها از روی کویل های سرمایش و گرمایش عبور داده می شوند. در نهایت به وسیله کانال ها وارد محیط ساختمان می شود. با استفاده از تجهیزات لازم، رطوبت هوا نیز کنترل می شود.

نکات مهم برای انتخاب دستگاه هواساز

  1. افت فشار استاتیکی طولانی ترین مسیر کانال یا هد استاتیکی فن
  2. حجم هوای عبوری از هواساز در واحد زمان
  3. بارهای گرمایی و سرمایی کلی ساختمان

با دانستن اطلاعات بالا و مراجعه به کاتالوگ دستگاه هواساز می توان برای انتخاب هواساز مناسب اقدام کرد. برای این منظور باید همچنین به نوع فیلترها، ظرفیت حرارتی کویل ها، ظرفیت رطوبت زن و قدرت موتور بادزن توجه کرد.

فروش انواع دستگاه های هواساز با بهترین قیمت

جهت خرید انواع دستگاه های هواساز و همچنین سایر سیستم های تهویه مطبوع با بهترین قیمت با ما تماس بگیرید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما