معرفی انواع چیلر در سیستم های تهویه مطبوع

انواع دستگاه های چیلر موجود در بازار کدام اند؟ چیلر چیست و طرز کار آن چگونه است؟ کاربرد چیلرها در سیستم های تهویه مطبوع چیست؟ جدیدترین چیلرها کدام اند؟ چگونه می توان بهترین چیلرها و همچنین انواع تاسیسات تهویه مطبوع را با مناسب ترین قیمت خریداری کرد؟
در ادامه انواع دستگاه های چیلر و طرز کار آن ها را بررسی کرده و با بهترین روش خرید انواع چیلر و سایر دستگاه های تهویه مطبوع با مناسب ترین قیمت آشنا خواهیم شد.

تعریف چیلر

چیلر به دستگاهی گفته می شود که با استفاده از یک سیال مبرد، سیال دیگری (که معمولا آب می باشد) را در یک سیکل تبرید، خنک می کند. آب سرد تولید شده در اواپراتور چیلر می تواند در موارد صنعتی برای خنک کاری ماشین آلات و یا در تهویه مطبوع خانگی برای سرمایش هوای ساختمان توسط هواساز، فن کویل و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

انواع چیلر

چیلرها به دو دسته عمده چیلر تراکمی و چیلر جذبی تقسیم بندی می شوند. چیلرهای تراکمی با انرژی الکتریکی و چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی، عمل سرمایش را انجام می دهند.

طریقه دیگر دسته بندی انواع دستگاه های چیلر بر اساس نحوه خنک شدن ماده مبرد می باشد که به سه دسته آب خنک، هوا خنک و تبخیری تقسیم می شوند.

چیلر تراکمی

در چیلرهای تراکمی ابتدا گاز به وسیله کمپرسور متراکم می شود و این گاز متراکم شده وارد کندانسور می گزدد. سپس این گاز توسط آب یا هوای محیط خنک شده و تبدیل به مایع می شود. این مایع با عبور از شیر انبساط وارد اواپراتور شده و در ادامه کاهش فشار آن در چیلر سبب تبخیر مایع می گردد. به این ترتیب مایع خنک کننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر مورد نیاز خود از محیط خنک شونده، موجب تولید برودت و سرما در محیط مورد نظر می شود. در انتها گاز ناشی از تبخیر به کمپرسور منتقل می شود تا این چرخه ادامه پیدا کند.

دستگاه چیلر تراکمی

انواع چیلر تراکمی

  • چیلر تراکمی با کمپرسور رفت و برگشتی
  • چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرو
  • چیلرهای تراکمی با کمپرسور اسکرال
  • چیلرهای تراکمی با کمپرسور سانتریفیوژ

چیلر هوا خنک

در این چیلر، خنک کاری به وسیله هوا انجام شده و احتیاج به برج خنک کن ندارد. انواع چیلر هوا خنک به دو دسته اصلی تقسیم می گردد:

  • چیلر مدولار با کمپرسور اسکرال

  • چیلر یکپارچه با کمپرسور اسکرو

چیلر آب خنک

در چیلرهای آب خنک، عمل خنک کاری توسط آب انجام شده و نیاز به برج خنک کننده داریم.

 

انواع دستگاه چیلر

چیلر جذبی

در چیلرهای جذبی بر خلاف چیلر تراکمی از جذب کننده (Absorber) و مولد حرارتی (ژنراتور) به جای کمپرسور استفاده می شود. غالبا در چیلرهای جذبی از سیستم لیتیوم برمید به عنوان خنک کننده استفاده می گردد. در این سیستم در قسمت جذب کننده، بخار آب توسط لیتیوم برماید غلیط جذب شده و ذر قسمت مبدل حرارتی، آب در اثر حرارت به بخار تبدیل می شود. در کندانسور که دارای فشار 1.0 اتمسفر می باشد، بخار آب به صورت مایع در می آید و در خنک کننده تحت فشار 0.01 اتمسفر، آب دوباره به بخار تبدیل می گردد. آب برای تبخیر شدن، گرمای نهان تبخیر خود را از محیط خنک شونده دریافت می کند و به این وسیله موجب سرمایش محیط می گردد. سپس بخار آب ایجاد شده در خنک کننده به جذب کننده منتقل شده و این سیکل ادامه پیدا می کند.

انواع دستگاه چیلر جذبی

چیلرهای جذبی به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

1- گروه تک اثره (Single effect)

این گروه خود به سه دسته چیلرهای تک اثره باتغذیه بخار، تک اثره با تغذیه آب داغ (دمای بالای 100 درجه سانتی گراد) و تک اثره با تغذیه آب گرم (دمای زیر 100 درجه سانتی گراد) تقسیم می شوند. نحوه کار این سه دسته مشابه بوده و همگی دارای حداقل یک مبدل حرارتی می باشند.

2- گروه دو اثره (Double effect)

این گروه نیز به دو دسته دو اثره با تغذیه بخار و دو اثره با شعله مستقیم تقسیم می شوند. این چیلرها، نسل جدید چیلرهای جذبی محسوب می شوند و سیکل تبرید آن ها نسبت به چیلرهای جذبی تک اثره کامل تر می باشد.

فروش انواع چیلر و سایر سیستم های تهویه مطبوع با بهترین قیمت

انواع دستگاه های چیلر تراکمی آبی و هوایی و چیلر جذبی با بهترین قیمت توسط شرکت ما به فروش می رسد. شما می توانید جهت خرید انواع چیلرها و همچنین سایر سیستم های تهویه مطبوع با مناسب ترین قیمت با ما تماس بگیرید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما